tirsdag den 18. marts 2008

Linneas kommentarer til bogen "circulating contexts..."

For mig sætter bogen "circulating contexts -- CURATING MEDIA / NET / ART " fokus på hvor vigtigt det er at sætte en ramme for den udstilling/oplevelse man som kurator eller webdesigner laver på nettet. Jeg kom i tanke om en brugervenlighedsundersøgelse (useability) som Kulturarvstyrelsen lavede i 2006 af en række websites om kunst og kulturoplevelse for børn. Det blev bla. konkluderet (af phd. Anne Sophie Warberg Løssing), at det er vigtigt for børn (som for så mange andre) at sitene har en "ramme"; et sammmenhængende univers eller rammefortælling der hurtigt sporede ind på den overordnede ide med sitet (hvad sitet kunne bruges til), på emnet, personerne eller værkerne. (Find unersøgelsen og Løssings paper på Kulturarvstyrelsens hjemmeside. Franz Thalmair kommer ind på noget at det på side 63 i bogen, hvor han (kort fortalt) siger: Det tager noget tid at --finde stederne (platforme, hjemmesider, mailinglister), at kunne relater og vurdere værkerne, og at kunne bruge teknologierne. Jeg vil mene at dette er nogle af de centrale barrierer kuratorerne på står overfor, når de vil nå et bredere publikum. Der var én fra vores kursus sammenlignede de tekniske barriere med at placere en udstilling på en høj klippe, hvor de besøgende først skulle lære en række klatringsteknikker inden de kunne komme op og se værkerne. Man kunne let forestille sig, at nogen ville vende om, også selvom der både var en kyndig underviser og en god manual.

Eva Moraga kommer ind på en anden vinkel i sin artikel i bogen. Nemlig det sociale på nettet. Hun stiller det kritiske spørgsmål om kuratorerne på nettet vil gå ind på de sociale præmisser der er på nettet. Hun iagttager at mange Art platforms og kuratoriske projekter på nettet for eksempel undgår sociale funktioner som rating og votering, men til gengæld benytter sig af mange tekniske orienterings mekanismer som RSS og trackback. Det er et aktivt fravalg. Det samme fravalg ligger også i de statements man kan finde om projekterne. Her savner hun både beskrivelse af funktion, mål og fremtidige tiltag. En vigtig information for de brugerne. Hun skelner også mellem community-skabende software (f.eks. wiki), der kræver samarbejde og kommunikations-skabende software (f.eks. blogs), der er rum for individuelle ytringer. Et godt eksempel på 2.0 (som dog ikke er fra kunstverdenen), synes jeg er det japanske teenage 'second life' Habbo Hotel (DK: www.habbohotel.dk). Det er simpelthen lige til at gå til.

Det har været sjovt at gå på opdagelse i de mange "net-værker". Det er hjernegymnastik at finde sammenhænge og finde ud af om et værk/link/hjemmeside holder vand. Jeg kunne godt lide både "M0RNING 0F M0NG0L0IDS" af Y0UNG-HAE CHANG HEAVY INDUSTRIES (www.lisboa20.pt/lx20) og projektet ShiftSpace (eks. www.shiftspace.org) fordi de forholder sig til mediet og fungerer visuelt uden at give de tekniske muligheder unødvendigt fokus. Udstillingen "collect" i TAGallery var også vellykket fordi den viser hvordan samlerkulturen bevæger sig ud på nettet.


Screenshots fra Young-Hay Chang Heavy Industries flashanime.


Illustration af ShiftSpace (www.shiftspace.com)

Læs mere: Bogen refererer til både Rachel Greens bog "Internet Art" (2004) og Krysa Joasias (red.) bog "Curating Immateriality: The work of the curator in the age of network systems" (2006), der begge er i vores kursuslitteratur. I sidstnævnte er bla. artiklen "The Participatory Challenge" af Trebor Scholz, som ville være interessant at se nærmere på. Læs også Nicolas Bourriauds bog "Relational Aesthetics" (2002).

Linnea

Ingen kommentarer: