3. undervisningsgang var en gennemgang af internettets historie. Der blev taget udgangspunkt i Rachel Greens bog "Internet Art" Bagest i bogen finder læseren en kronologisk oversigt fra 1960 --> nu over begivenheder, kunstværker og teknologier der har har haft indflydelse på internetkunstens korte historie. Powerpoint: www.kuratorpaanettet.dk/Netkunstenshistorie.html
4. undervisningsgang blev problemstillingerne fra Steve Dietzs tekst "Collecting New-Media Art: Just like Anything Else, only Different" (fra "Collecting the New" ed. Bruce Altshuler, 2005) opridset. Dietz præsenterer en række praktiske spørgsmål omkring netkunsten:
a. Hvad er et New Media (NM) værk?
b. Hvordan samler man NM kunst?
c. Hvordan konservere man NM?
d. Hvordan forholder NM kunst sig til ejerskab?
Spørgsålene er væsentlige at besvare for både kunstnerne og museerne, men også for gallerier og kunstsamlere. Museerne har nogle særlige forpligtelser i forhold til konservering, anskaffelse af teknisk udstyr til fremvisning og opdatering til nyeste opbevaringsformater. Og hvordan når vi så langt i Danmark at museerne tager denne udfordring op når de i forvejen vægre ved at opkøbe videokunsten (Læs artiklen "Dansk videokunst er kunstens sorte får", Informationen 2/3 2008). Kunstnerne og kunstsamlerne har en række økonomiske og måske ideologiske (tilgængelighed, open-source, kunstnerisk frihed) interesser forbundet med disse spørgsmål.
Vi sluttede af med gennemgang af udvalgte internetværker med 3 min. gennemgang (med stopur!). Læs alle blogindlæg med links på www.kuratorpaanettet.dk.
Jeg havde valgt 3 projekter på nettet. 1. Kunstværket “M0RNING 0F M0NG0L0IDS”, 2. eventen "ShiftSpace" og 3. udstillingen “collect” i TAGallery. Projekterne var valgt ud fra overvejelser omkring destribution, deltagelse og indsamling på nettet. Fælles for alle 3 er deres tilgængelighed. Læs mit oplæg på kurtorpaanettet.
Opgaven til næste gang var at komme med en idé til en fællesudstilling. Idéen skulle kort beskrive et tema og en teknologi og være realistisk i forhold til vores stramme tidsfrist inden synopsisaflevering i maj. Idéforslaget må gerne lægges på fællesbloggen inden næste undervisningsgang.
Linnea
torsdag den 3. april 2008
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar